Tips om din andning. Enkel metod för att släppa stress/oro!

Om du varit på ett yogapass vet du att din andning går som en röd tråd genom hela yogapasset. Varför använder vi oss av andningen och hur kan du göra för att hitta en inre stabilitet där du blir mindre påverkad av yttre faktorer som drar igång stress i dig.  

Denna text handlar just om andningen och vad du kan göra. Men först bara några ord om den möjlighet vi har nu att lyssna in i oss själva, stanna upp och faktiskt ge sig själv tid för självreflektion på ett djupare plan. Tar du möjligheten?

När du längre fram ser tillbaka på denna mycket speciella tid vad vill du då minnas angående dig själv, hur hanterade du allt och vilka insikter fick du? Själv brukar jag med några månaders mellanrum skriva ner mina tankar, känslor och vad som känns viktgt just då och sedan när det är dags att skriva igen läsa det jag skrev sist. För mig är detta ett sätt att se min egen livsresa med lite perspektiv. 

Nu tillbaka till andningen:

Andetaget är ett viktigt verktyg i processen mot ökad självkännedom. När du fokuserar på din andning är det lättare att känna vad som pågår i kroppen. Du blir även mer uppmärksam på sinnets aktiviteter. såsom tankar och känslor.

Andningen är något vi oftast inte tänker på men som vi kan styra för att exempelvis reducera stress. Vid stresspåslag blir diafragman (andningsmuskel i mellangärdet) spänd och andetagen stannar i övre delen av bröstkorgen. Du känner att andningen blir ytlig och känner dig stressad.

Du kan fixa detta genom att ta kontroll. Genom att göra långa utandetag påverkas inandningarna så att de når allt djupare ner mot magen och då slappnar diafragman av. Läs längre ner i inlägget för att få en guidning i det optimala andetaget. Hur gör du det?

Här är en länk med guidning av lång djupa andetag i 7 minuter. Lägg dig bekvämt och andas med mig! andas långa djupa andetag

Den optimala andning är effektiv, jämn, djup, ej forcerad Utandetagen är förlängda och du använder hela andningsmuskulaturen.

Djupandning, är den mest grundläggande andningstekniken inom yoga. Djupandning är långa lugna långsamma andetag in och ut genom näsan. Hela överkroppen expanderar och krymper i takt med andetaget.

Yogsik djupandning är i tre faser. Under inandningen expanderar först magen, sedan bröstkorgen och till sist nyckelbenen. På utandningen sjunker nyckelbenen, bröstkorgen och magen.

Djupandning stimulerar det parasympatiska nervsystemet. Ger avslappning. Motverkar stress och spänningar. Lindrar vid smärta och håller dig lugn. Dämpar upprörda känslor som exempelvis oro, ilska och nervositet.

Yoga med mig på  www.yoginilindaklang.se filmer med yogapass och meditationer från kundaliniyogatraditionen. 

Andas och bli mer medveten!

Linda Klang

Du kanske är intresserad av...
Handla yogabyxor
Skön, härlig och gedigen kvalitè av ekologisk bomull tillverkat under goda arbetsvillkor, till stor del i Sverige. Yogabyxorna Breath of Love är skapade av Linda Klang.
Yogini - Yoga online
Yoga i ditt vardagsrum. Yoga när det passar dig. Yoga var du än befinner dig. Yogini är en onlinetjänst både för dig som redan utövar yoga och för dig som vill komma igång med yoga.
Nyhetsbrev
Få inspirerande nyhetsbrev med tips och erbjudanden direkt till din inkorg. Du kan självklart när som helst avsluta  prenumerationen om du önskar.