Bra att veta

Inför yogan:

  • Ha bekväma mjuka kläder på dig och du behöver inga skor.
  • Ta med dig vattenflaska då det är viktigt att dricka under yogapasset.
  • Ät inget tungt ca 1,5 timme innan yogapasset. Om du är mycket hungrig kan du äta någon frukt.
  • Utför aldrig yoga under påverkan av alkohol eller droger. Om du använder medicin av något slag så konsultera läkare innan du fortsätter.
  • Yogamattor, meditationskuddar och filtar finns på plats så du behöver inte själv ta med dig det.
  • För dig som behöver finns stol att sitta på under yogapasset.

Under tiden du gör yoga:

  • Yoga utövas barfota så att nervändarna i fotsulorna stimuleras.
  • Utsätt inte en fysisk skada för onödig påfrestning. Alltid viktigt att lyssna till sin egen kropp och följa det som känns bra för dig.
  • Det finns inga krav och prestation i kundaliniyogan. Det handlar om att du lyssnar in i dig och gör så gott du kan och det är fullt tillräckligt.

Håll ut! Dessa två ord sammanfattar på ett enkelt sätt den underliggande filosofin bakom kundaliniyoga. När du utför en övning eller försöker öka din självdisciplin kommer du att möta motstånd inom dig. Det är ändå viktigt att du försöker hålla ut tills övningen är klar. Studera dina tankar, känslor och ditt motstånd. Samma tankar och känslor som hindrar dig ifrån att hålla ut i yogan hindrar dig också från att utvecklas inom andra områden i livet. Om du håller ut blir det lättare att klara alla de utmaningar som du ställs inför i vardagen.